Suzuki DF60A

81 900kr

Motorn använder Suzukis ”Lean Burn”teknologi för magrare bränsleblandning, vilket medför stora fördelar när det gäller ren bränsleekonomi och prestanda. Tillsammans med den kompakta konstruktionen är DF60A idealisk för många olika båttyper.

Kategorier: ,
Allmän information
Kompakt
Suzukis ingenjörer är kända för att ha konstruerat några av de mest kompakta fyrtaktarna i sina respektive klasser. Med DF90, DF80, DF70 och nya DF60 började de om och designade varje del och varje komponent från början. Därmed drog de nytta av den kunskap och de tekniska framsteg som har tillkommit under det sista årtiondet och skapade ändå lättare, än mer kompakta utombordare.

 

Lean Burn kontrollsystem
För att dra så mycket nytta som möjligt av varje droppe bränsle utvecklade Suzukis ingenjörer det så kallade LeanBurn systemet, som låter motorn arbeta med en magrare eller en tunnare bränsleblandning. Systemet kontrollerar luft/bränsle blandningen genom att förutsäga bränslebehovet med ledning av driftförhållanden. Systemet ger fördel över ett brett arbetsområde med tydliga besparingar från lågvarv till marschfart.

 

Tiltbegränsare
DF90, DF80, DF70 och nya DF60 är utrustade med ett system som begränsar riggvinkeln och förhindrar att båten skadas vid upptippning av motorn. Systemet omfattar en riggvinkelsensor som är tiltbegränsare
och trimsändare i ett. Den använder sig av en begränsare som konstant känner av motorns riggvinkel. Det gör att motorerna kan användas på nästan vilken båttyp som helst.

 

Suzuki Easy Start snabbstartsystem
Med Suzukis Easy Start System, snabbstarten som finns med på DF90, DF80, DF70 och DF60, vrider du bara nyckeln och släpper. Startmotorn tar hand om resten och förblir i gång tills utombordsmotorn startar. Mjukare och bättre start med Easy Start System ger dig bättre förbränning och bränsleekonomi.

 

Mekaniskt effektiv design
Suzukis ingenjörer har tagit fram konstruktioner för att begränsa mekaniska förluster som en väg till förbättrad effekt i DF90, DF80, DF70 och nya DF60. En speciellt utvecklad oljepump ger större mekanisk effektivitet, vilket tillåter oljan att flyta genom smörjningssystemet med mindre motstånd. Detta i samband med förminskad mekanisk förlust i andra delar av motorn medverkar till bättre bränsleekonomi.

 

Självjusterande kamaxelkedja
Suzukis självjusterande kamaxelkedja finns med på alla modeller i det här segmentet, även nya DF60, som därmed blir den första motorn i 44,1 kW (60 hk) klassen som uppvisar denna underhållsfria funktion. Kedjan ligger i oljebad och förfogar över en automatisk hydraulisk spännare som ser till
att den alltid är korrekt inställd och därmed underhållsfri i drift.


 

Rekommenderat cirkapris ink. moms:

  • DF 60 ATS 81 900 kr
    Elstart, valfri reglagebox, 2 instrument svart eller vit.
    Instrumenttavla, power trim & tilt, separat bränsletank 25L.
    Elektronisk bränsleinsprutning, kort rigg 15″ (380 mm).
    Trolling mode som tillbehör.
  • DF 60 ATL ordinarie pris 81 900 kr , vårmpanj pris 74 900 kr
    Elstart, valfri reglagebox, 2 instrument svart eller vit.
    Instrumenttavla, power trim & tilt, separat bränsletank 25L.
    Elektronisk bränsleinsprutning, lång rigg 20″ (510 mm).
    Trolling mode som tillbehör.
Egenskaper
Rigglängd mm L 508
Startsystem Elektriskt
Vikt i kg 104
Motortyp DOHC   12 ventiler
 Bränslesystem Multi Point Elektronisk Bränsleinsprutning /Lean Burn
Antal cylindrar 3
Slagvolym cm³ 941
Borrning x slag mm 72,5 x 76
Maxeffekt kW 44,1
Rek. fullgasvarvtal rpm 5300-6300
Manövrering Fjärrstyrd
Choke
Oljevolym 2,7 L
Bränsletank
Tändsystem Heltransistorerat
Generator 12V, 19A
Upphängning Gummiupphängning
Trimlägen Power trim och tilt
Utväxling 2.27:1
Växellägen F-N-R
Avgasutsläpp Genom propeller
Rek. propeller 9″-17″
Video